-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

آل عمران سورة چندم است؟

آل عمران سومين سورة قرآن است.

برخي از وظايف ما مسلمانان دربارة قرآن عبارت است از:

1. يادگيري قرآن: رسول گراميدر اينباره ميفرمايد: بهترين شما كسي است كه قرآن را بياموزد و آن را به ديگران نيز ياد دهد.(بحارالأنوار، علامه مجلسي;، ج 89، ص 186، نشر احيأ التراث، بيروت.)

2. قرائت قرآن: پيامبر گراميميفرمايد: خانههاي خود را با تلاوت قرآن نوراني كنيد.(كافي، محمدبنيعقوب كليني، ج 2، ص 574، باب 461، حديث 1، نشر دارالتعارف، بيروت.)

قرائت قرآن، آدابي دارد كه به برخي از آنها اشاره ميشود:

الف) مسواك زدن كه پيامبر6 بر آن دستور داده است;(بحار، ج 89، ص 213.)

ب) وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن;(ر.ك: بحارالأنوار، ج 89، ص 210، حديث 2.)

ج) پناه بردن به خداوند پيش از قرائت قرآن: قرآن كريم ميفرمايد: وقتي قرآن ميخواني، از ]شرّ[ شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر. (نحل، 98)

د) قرائت از روي قرآن كه پيامبر6 فرمود: قرائت قرآن از روي مصحف بهترين اعمال امّت من است.(بحارالأنوار، ج 89، ص 202.)

'û) قرائت قرآن با صداي خوش كه خاتم پيامبرانفرمود: هر چيزي زيوري دارد و زيور قرآن، صوت نيكو است.(كافي، ج 2، ص 615.)

و) قرائت قرآن همراه با خشوع: قرآن ميفرمايد: آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاي مؤمنان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده، خاشع گردد؟ (حديد، 16)

ز) قرائت همراه با حزن و با حالت اندوه: پيامبر خدا6 فرمود: براستي قرآن همراه با حزن نازل شده است; بنابراين، هنگامي كه قرآن ميخوانيد گريه كنيد و اگر گريه نكرديد، حالت گريه به خود بگيريد.(جامعالأخبار، ص 57 / بحارالأنوار، ج 92، ص 210 و 216.)

ح) تلاوت قرآن همراه با ترتيل: قرآن ميفرمايد: و رتّل القرءان ترتيلاً; (مزمل، 4) قرآن را با دقّت و تأنّي بخوان.

3) تدبّر در قرآن; يعني قاري قرآن تنها به خواندن الفاظ، بدون توجه به معاني آن، اكتفا نكند; بلكه همراه با قرائت آن در معاني قرآن انديشه كند. از آياتش پند گيرد; چنانكه اميرمؤمنان عليدر وصف پرهيزكاران ميفرمايد: آنان در شب به پا خاسته و قرآن را شمرده و با تدبّر تلاوت ميكنند. جان خويش را با آن محزون ميسازند و دواي درد خود را از آن ميگيرند. هرگاه به آيهاي برسند كه در آن تشويق باشد، با علاقه و اميد به آن روي ميآورند و روح و جانشان با شوق بسيار در آن خيره ميشود و آن را همواره نصبالعين خود ميسازند، و هرگاه به آيهاي برخورد كنند كه در آن بيم باشد، گوشهاي دل خود را براي شنيدن آن باز ميكنند و صداهاي ناله و برخورد زبانيههاي آتش در گوششان طنينانداز است.(نهجالبلاغه، خطبة 193 ـ معجمالمفهرس، ص 12، نشر مؤسسة اميرالمؤمنين.)

4. عمل به قرآنكه مهمترين موارد است. پيامبراكرمفرمود: رُبّ تالٍ القرآن و القرآنُ يَلْعَنُه(جامعالأخبار، ص 56.)، بسا كساني كه قرآن را تلاوت ميكنند; در حالي كه قرآن بر آنها لعن و نفرين فرستد.

5. حفظ قرآن: پيامبر گرامي اسلامفرمودند: لايعذب اللّه قلباً وعي القرآن; خداوند قلبي را كه ظرف قرآن باشد، عذاب نميكند.(بحارالأنوار، علامه مجلسي;، ج 89، ص 178، داراحيأ التراث، بيروت.)

امام صادقفرمودند: كسي كه حافظهاش ضعيف باشد و با رنج و زحمت، قرآن را حفظ كند، اجرش دوچندان باشد.(همان، ص 187.)

براي مأنوس شدن با قرآن، داشتن برنامهاي منظم و روزانه براي قرائت قرآن و حتيالامكان تكلّم قرآني مفيد است و براي فهميدن قرآن; علاوه بر فراگيري علوم مقدماتي، بايد از تفاسير مدد جست; البته از خود قرآن مجيد هم ميشود سيري براي فهم قرآن به دست آورد: و لقد يسرنا القرءان للذكر فهل من مدّكر (قمر، 17) كه اشاره ميفرمايد قرآن براي پندآموزي، آسان شده است; منتها بايد پند گيرنده اي باشد. بعد از اينكه پند گيرنده يافت شد، بايد دانست قرآن كتابي است كه لايمسّه إلاّ المطهّرون (واقعه، 79) جز پاك شدگان بر آن دست نزنند ]و بهرهاي نميتوانند بگيرند[ و پس از آن نوبت به ترتيل قرآن ميرسد: و رتّل القرءان ترتيلا (مزمل، 4) و سپس نوبت به تدبر در قرآن ميرسد: افلايتدبرون القرءان أم علي قلوب أقفالها (محمد، 24) و تقواي الهي مرحلة بعدي اين سير است: اتقوا الله و يعلمكم الله (بقره، 282) كه تدبر در قرآن و عمل به آن، انسان را به تقواي الهي ميرساند و اين تقوا باعث ميشود كه ابواب علوم از طرف خداوند متعال بهسوي انسان گشوده شود و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.